-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:11622 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

نظرتان درباره موسيقي پاپ چيست ؟ چرا گوش دادن به صداي زن ها حرام است ؟ اگر به خاطر تحريك غريزة جنسي است، چنين تحريكي گاه با شنيدن صداي مردها نيز ايجاد مي شود! از طرفي بعضي اصلاً تحريك نمي شوند، حتي با شنيدن صداي زن ها.

تا آن جا كه اطلاع داريم، امروز سه نوع موسيقي در بازار شايع است:

1ـ موسيقي سنّتي كه بر گرفته از ملت ها و اقوام و طوايف است؛

2ـموسيقي كلاسيك كه از كشورهاي غربي وارد شده است؛

3ـ موسيقي پاپ كه ميانة موسيقي هاي سنتي و كلاسيكي مي باشد. گويا بيش تر موسيقي هاي صدا و سيماي جمهوري اسلامي پاپ است؛ بر اين اساس ظاهراً گوش دادنش اشكالي ندارد.

در پاسخ سؤال گفته مي شود: همان طور كه در پاسخ سؤال هاي قبل توضيح داديم، از مجموع گفتار فقهاي اسلام فهميده مي شود هر نوع صدا و آواز و آهنگي كه متناسب مجالس فسق و فجور و گناه و فساد باشد و موجب تحريك قواي شهواني بشود، حرام است؛ ديگر فرق نمي كند چنين صدايي، صداي زن باشد يا مرد، چون شنيدن صداي زن ها قواي شهواني را بيش تر تحريك مي كند. خداوند متعال به زنان متدين سفارش مي كند: هنگام صحبت، با صداي نازك و لطيف سخن نگويند؛ زيرا ممكن است كساني كه روح و دلشان بيماراست، به طمع بيفتند.(1)

از اين رو حساسيت بر شنيدن صداي زنان بيش تر است وگرنه بين صداي زن و مرد در صورتي كه محرك قوة شهوي باشد، فرقي نيست.

به عقيدة ما قوانين اسلامي علاوه بر اين كه مبتني بر مصالح و مفاسد واقعي است، ناظر به مجموع افراد است و كاري به شخص خاص ندارد. به تعبير ديگر احكام اسلامي يك قوانين كلّي براي همه است و كاري به جزء ندارد.

دربارة حرمت غنا هم چنين است؛ يعني شنيدن صداي تحريك آميز حرام است، حتي براي فردي كه تحريك نشود. از ديدگاه فقها و مراجع، ملاك در مطرب بودن موسيقي، تشخيص عرف است، نه شخص، يعني اگر موسيقي به گونه اي باشد كه عرفاً موجب تحريك شهوت و فساد برانگيز باشد، شنيدن و نواختن آن براي همه حرام است، حتي بر كسي كه در او تحريكي ايجاد نمي كند.(2)

پي نوشت ها:

1. احزاب (33) آية 32.

2. آيت الله فاضل، جامع المسائل، ج 1، ص 255، س 996؛ آيت الله تبريزي، استفتائات جديد، ص 220، س 1050؛ آيت الله خامنه اي، ترجمة اجوبه الاستفتائات، ص 248، س 1127؛ آيت الله مكارم، استفتائات جديد، ج 1، س 519.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.